Pengikut Kembali Pulang

Isnin, 23 Januari 2012

AKU PENCARI: HLOVATE'S CROSSOVER?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Siapakah Hlovate?

Hlovate adalah seorang penulis wanita kelahiran Perak Darul Ridzuan. (Yakin je...) Umur dirahsiakan. Rupa memang tak pernah tengok la. Senang kata banyak latar belakangnya dirahsiakan. Nak siasat pun boleh kot, tapi itu bukan yang ingin diperkatakan sekarang. Sekarang, saya nak cakap pasal karya-karya dia...

Hlovate merupakan seorang penulis di syarikat penerbitan Jemari Seni. Bila cakap pasal Jemari Seni, kita kena tahu bahawa novel-novel yang diterbitkannya sudah pasti bercorak Islamik. Tak banyak, sikit pun mesti ada. Tak percaya? Baca satu.

Siapa-siapa yang tak pernah, tapi nak cuba-cuba baca novel Islamik atau ala-ala Islamik, saya nasihatkan cuba baca novel "Ayat-Ayat Cinta" karya Habiburrahman El Shirazy dulu. Kalau baca yang itu dulu, novel-novel Islamik atau ala-ala Islamik lain semua kemudiannya boleh dilayan tanpa sebarang masalah.

Sebenarnya untuk entri kali ini, saya nak cakap satu sebab saya boleh suka dengan karya-karya Hlovate macam:

Schubert's Serenade
Ked's Story
5 Tahun 5 Bulan
[tunas]
aA + bB
Versus

Sebab apa eh? Sebab, saya suka kalau seseorang penulis tu letak unsur crossover atau sekuel atau prekuel. Paling syok tu crossover la. Sebagai contoh untuk karya Hlovate...


Cerita Schubert's Serenade dalam antologi Gurindam Jiwa ada sedikit crossover dengan cerita 5 Tahun 5 Bulan.


Cerita Ked's Story dalam antologi Pelangi memang terang-terangan crossover dengan cerita Versus. Disebabkan itu juga, saya terpaksa dapatkan segera novel Versus semata-mata nak tahu penamat Ked's Story. Keseluruhan cerita Versus yang menceritakan banyak perkara tentang adik Ked, Minn Edina, tidaklah mengecewakan. Jadi, berbaloi juga beli novel Versus.


Cerita [tunas] memang satu prekuel untuk cerita aA + bB. Jadi, kalau baca aA + bB, memang ada crossover dari [tunas].

Hlovate ni memang suka kot buat crossover/prekuel/sekuel untuk karya dia. As for me, I like it very much! Okey apa kalau kita baca cerita watak-watak yang kita pernah jumpa, tapi kita tak tahu banyak tentang diri mereka. Kiranya macam ada satu lagi cerita dibuat khas untuk menerangkan segala-galanya.

Kalau kita jengah-jengah Hlovate kat Facebook tu kan, memang ada bayangan la dia nak buat macam tu lagi. Contohnya, mungkin cerita untuk Che'E yang merupakan adik Ked dalam Ked's Story dan Minn Edina dalam Versus. Dia pun minta pendapat peminat kalau-kalau ada yang nak dia buat cerita baru tentang watak-watak daripada Mags 7. Seriously, kalau anda tak baca karya-karya Hlovate, anda tak faham apa yang saya celotehkan ni.

P/s: Lepas dapat elaun nanti, nak buru "Rooftop Rant" dan "Contengan Jalanan" kot!

2 ulasan:

cud the ★ berkata...

Aj..
nk link fb hlovate
hehe

Anwar Junichi berkata...

Ni bukan personal profile FB dia, tapi page: https://www.facebook.com/pages/Hlovate/266109940106675

Tapi dia sendiri yang tulis, bukan orang lain...