Pengikut Kembali Pulang

Selasa, 14 Disember 2010

CINTA UMPAMA MEMBELI KASUT

Pada suatu masa dahulu, ada seorang lelaki meluahkan rasa cintanya kepada seorang gadis. Namun, nasib si lelaki tidak begitu baik kerana cintanya telah ditolak oleh gadis tersebut. Bila ditanya kepada gadis tersebut sama ada dia telah mempunyai orang lain sebagai teman istimewa, gadis tersebut terus-terang menjawab "tidak". Si gadis cuma menyatakan bahawa dia tidak mahu terlepas sesuatu yang penting di masa hadapan hanya disebabkan hari ini dia cuba memberikan kegembiraan kepada lelaki tersebut. Si lelaki seolah-olah faham apa yang cuba dimaksudkan oleh gadis tersebut. Dia faham bahawa dirinya bukanlah lelaki yang diharapkan oleh gadis tersebut. Dia menyalahkan dirinya atas ketidakupayaannya  untuk menambat hati gadis tersebut. Namun, kadang-kala dia turut berasa geram di atas sikap memilih orang yang menolak cintanya.

Pada suatu hari, si lelaki keluar ke bandar untuk mencari kasut. Kasut yang ingin dicarinya adalah kasut pelbagai guna yang sesuai dibawa untuk bersukan mahupun untuk berjalan-jalan apabila keluar bersama rakan. Kasut tersebut haruslah berpatutan harganya, mempunyai tapak yang banyak cengkaman dan yang paling penting, mengikut warna kegemarannya selama ini. Di kedai yang pertama, si lelaki tidak menjumpai kasut yang diidamkan. Dia meneruskan pencarian. Di kedai yang kedua, si lelaki menjumpai sepasang kasut yang kelihatan boleh dipelbagai guna, mempunyai tapak yang bercengkaman kuat, berpatutan harganya tapi bukan warna kegemarannya. Dia mengambil masa yang lama untuk berfikir. Dia berfikir bahawa kasut dengan warna kegemarannya memang agak sukar untuk dijumpai. Apa kata kalau beli sahaja kasut yang sedang berada di depan matanya ini? Tapi entah kenapa, kata hatinya mengatakan bahawa dia patut terus mencari sampai dapat.

Sampailah ke kedai yang tidak pasti bilangan keberapa si lelaki kunjungi, akhirnya dia menemui sepasang kasut yang diidamkan oleh dirinya. Dia melihat dan meneliti rupa bentuk kasut tersebut. Sememangnya warna kegemarannya. Memang boleh digunakan untuk sukan mahupun perkara lain. Harganya? Berpatutan. Saiz yang ada? Cukup sesuai untuk diri. Alangkah gembiranya si lelaki tersebut. Tersenyum lebar sepanjang jalan pulangnya ke rumah. Sampai saja di rumah, ibu si lelaki menegur telatah anaknya yang tersenyum lebar sebaik saja melangkah kaki ke dalam rumah. Dia mengatakan bahawa anaknya tersenyum riang seolah-olah baru mendapat teman wanita. Si lelaki terpaku. Dia terpaku disebabkan ibunya mengandaikan riang hatinya mendapat kasut baru sama seperti mendapat kekasih hati. Ya Tuhan! Setelah sejenak berfikir, barulah dia benar-benar faham alasan gadis yang pernah menolak cintanya pada masa lalu.

Ya, cinta samalah seperti kita membeli kasut - melibatkan sama ada kita perlu memilih atau tidak memilih apa yang kita mahukan. Cuba bandingkan si lelaki tadi dengan pencarian cinta. Kalaulah si lelaki tadi tidak begitu cerewet dengan citarasanya, pasti dia akan terus membeli kasut di kedai yang kedua. Namun, jauh di sudut hati lelaki tersebut, dia berharap kasut yang dibelinya itu akan rosak tepat pada masanya tatkala dia menjumpai kasut idaman untuk menggantikan kasut lama yang dibelinya tadi. Samalah macam kita yang mengambil keputusan serta-merta untuk terus menerima orang yang menyukai kita dengan harapan kita boleh memupuk perasaan cinta terhadapnya. Namun, jauh di sudut hati, kita tidak pasti sama ada kita betul-betul mencintai orang tersebut sehinggalah sampai satu masa kita berjumpa dengan orang lain yang kita betul-betul cintai dan akhirnya terpaksa berlaku curang dengan orang yang mula-mula kita terima tadi. Mahukah kita menjadi seperti itu?

Si lelaki tadi nampaknya sangat memilih dan mengambil kira citarasanya, sebab itulah dia sanggup berjalan ke kedai lain mencari kasut idamannya. Akhirnya, dia berasa gembira kerana pilihannya untuk meneruskan pencarian di kedai lain membuahkan hasil yang cukup membahagiakan. Samalah seperti kita yang cuba bermacam-macam usaha untuk mencari cinta sejati. Kita jadi sangat memilih untuk jodoh kita dan ianya boleh mengambil masa yang sangat lama untuk mendapatkan jodoh yang betul-betul sesuai untuk diri kita. Mungkin memerlukan hampir seumur hidup bagi kita menemui jodoh yang ditakdirkan oleh Tuhan. 

Bagaimana pula kalau kita membeli kasut tanpa mengikut citarasa dan kasut tadi bertahan sangat lama serta tidak rosak? Kita boleh andaikan ianya sama seperti cinta yang tidak memilih tetapi ianya berkekalan hingga ke akhir hayat. Situasi yang boleh dikaitkan mungkin sama seperti orang yang menemui jodohnya melalui perkahwinan yang diaturkan oleh keluarga. Ada pasangan yang berkahwin atas pilihan keluarga tiada masalah untuk bersama walaupun pada awalnya pasangan tersebut tidak saling mengenali mahupun saling mencintai.

Pengalaman si lelaki ketika membeli kasut idamannya tadi membuatkan dirinya faham betapa pentingnya si gadis tadi memilih dalam soal jodoh. Kita semua mempunyai hak sama ada untuk memilih atau tidak memilih. Kita juga mempunyai hak sama ada untuk berfikiran ringkas atau berfikir sedalam-dalamnya mengenai soal jodoh. Lain orang, lain takdirnya. Bak kata orang, "rambut sama hitam tapi hati lain-lain" - sama juga dengan soal jodoh yang ditakdirkan.

Selasa, 7 Disember 2010

HIJRAH KU?

Hijrah itu membawa maksud "perpindahan dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain".

Hijrah juga membawa maksud "perubahan". Perubahan yang dianjurkan di sini biasanya merujuk kepada perubahan keadaan buruk yang bertukar menjadi baik, atau perubahan keadaan yang baik menjadi lebih baik lagi. Tidak sepatutnya pula kita berubah daripada keadaan yang baik kepada keadaan yang buruk.

Memang sejak kebelakangan ini, saya seringkali berfikir banyak tentang perubahan-perubahan yang berlaku dalam hidup saya, terutama sekali untuk enam bulan terakhir bagi tahun 2010.

Kalau sebelum ini saya hanya boleh melihat orang Jepun di kaca televisyen, akhirnya dapat juga saya bertemu, bercakap, dan berkawan dengan orang Jepun sendiri. Ini satu perubahan yang sangat berharga dan menggembirakan diri saya. Terima kasih saya ucapkan kepada junior saya, Yuki, yang membawa saya ke mana-mana peluang untuk beramah mesra dengan orang Jepun. Saya dapat beramah mesra dengan gadis Jepun yang saya sukai dan saya harap Yuki nanti mendapat "ikemen" yang dinanti-nantikannya selama ini.

Kalau sebelum ini saya kononnya dikatakan lebih kurus ketika berada di maktab perguruan, kini saya terbukti jauh lebih gemuk dengan berat yang melebihi 80kg dan saiz pinggang yang melebihi 35. Saya memandang perkara ini sebagai perubahan positif kerana saya percaya ianya lambang hati saya senang dengan kehidupan sejak-sejak ini. Ianya seolah-olah suatu lambang bahawa saya tak perlu berfikir tentang pandangan orang lain terhadap diri saya. Namun begitu, saya terpaksa memandang kegemukan saya sebagai sesuatu yang negatif atas dua sebab. Pertama, ianya membuatkan saya terpaksa mencari seluar baru, lebih-lebih lagi ayah saya tidak akan memberi duit untuk itu. Kedua, ianya semakin melemahkan stamina saya. Saya ingatkan dengan menjadi gemuk, boleh jadi kuat dalam mengangkat barang. Rupa-rupanya lagilah membuatkan saya jadi lebih semput. Tapi pada masa yang sama pula, saya tidak dapat membendung nafsu makan saya. Jadi, saya harap saya boleh menjadi seorang yang kuat makan tapi mengekalkan bentuk badan ideal.

Kalau dahulu saya seperti orang yang tiada kerja apabila cuti menjelma, bosan sana-sini, tapi kini saya agak sibuk di waktu siang dengan benda-benda internet seperti aktiviti muat turun dan muat naik dan penulisan blog. Kalau saya tiada idea di blog ini, saya boleh beralih ke blog lain pula. Kalau tak di Blogger, saya akan pergi ke Tumblr pula. Tinggal satu saja masalah yang tinggal, yakni kebosanan di malam hari. Itu yang akan saya cuba ubah pada masa hadapan.

Saya mahu melupakan perkara-perkara yang menyedihkan pada masa lepas tapi percaya atau tidak, perkara yang ingin kita lupakan itulah perkara yang paling susah untuk dilupakan. Jadi, saya wujudkan tekad untuk mengatasinya dan saya cuba isi masa saya dengan lebih baik, dengan harapan perhatian saya boleh dialihkan kepada sesuatu yang lebih membahagiakan.

Akhir kata, saya di sini mengucapkan Salam Maal Hijrah - 1432H kepada seluruh umat Islam bukan sahaja di seluruh Malaysia, tapi juga di seluruh dunia yang sama-sama meraikan tahun baru Islam.

Sabtu, 13 November 2010

KENAPA KITA BELAJAR?

Biasanya kalau saya ada petikan kata-kata yang menarik, saya akan tulis di Tumblr saya dan siarkannya melalui Facebook. Namun begitu, atas sebab petikan kata kali ini lebih panjang daripada biasa, saya mengambil keputusan untuk menyiarkannya melalui blog ini.

Petikan kata kali ini saya ambil daripada drama bersiri Jepun yang bertajuk "Jyoou no Kyoushitsu" (The Queen's Classroom). Kalau ikutkan, saya tonton drama ini hanya disebabkan ingin melihat pelakon kegemaran saya, Shida Mirai.


"Jyoou no Kyoushitsu" merupakan lakonan pertama Shida Mirai yang menampilkan dirinya sebagai watak utama dalam drama bersiri. Drama ini mengisahkan tentang Kanda Kazumi (lakonan Shida Mirai), seorang pelajar berusia 12 tahun yang terpaksa berdepan dengan guru kelasnya, Akutsu Maya (lakonan Amami Yuki), yang sangat sangat sangat tegas tidak terampun! Kalau anda tonton drama ini, anda pasti bersimpati dengan murid-murid sekolah rendah dalam cerita ini terutamanya Shida Mirai.


Tapi fokus sebenar entri blog kali ini adalah berkenaan dengan petikan kata-kata guru kelas, Akutsu Maya.

Yang mempunyai renungan tajam yang mengundang maut!

Berpakaian serba hitam, kurus dan tinggi lampai!

Tapi sentiasa tenang dan sebenarnya berhati baik...

Dalam episod 10 drama ini, salah seorang pelajar bertanyakan satu soalan yang begitu signifikan dengan kehidupan kita semua - "KENAPA KITA BELAJAR?"

Jawapan Akutsu Maya:

"Belajar bukanlah sesuatu yang kita rasa kita perlu buat. Belajar adalah sesuatu yang kita rasa kita patut mahu buat. Pada masa hadapan, kita akan berdepan dengan banyak perkara yang kita tidak akan tahu atau faham. Perkara-perkara yang indah. Perkara-perkara yang menyeronokkan. Perkara-perkara yang misteri. Kamu akan lihat banyak perkara seumpama itu. Pada saat itu, kamu mahu tahu lebih banyak perkara lagi.

Manusia secara fitrahnya mahu belajar. Orang yang tidak mempunyai perasaan atau sifat ingin tahu bukanlah manusia. Orang sebegitu tarafnya lebih rendah daripada monyet. Kalau kamu tidak cuba untuk memahami dunia yang kamu duduki, apa lagi yang kamu boleh buat?

Tidak kira betapa banyak perkara yang kamu belajar, pasti ada perkara yang kamu masih tidak faham. Di dunia ini, ada segelintir orang dewasa yang berpura-pura tahu tentang segala-galanya. Mereka hanyalah penipu.

Tidak kiralah sama ada kamu mahu memasuki kolej atau mendapat kerja yang bagus, selagi kamu belajar, kamu boleh buat apa saja. Saat kamu hilang sifat ingin tahu adalah saat kamu seolah-olah mati.

Belajar bukanlah sesuatu yang kamu buat untuk lulus peperiksaan. Ianya sesuatu yang kamu buat untuk menjadi orang yang hebat."

Ahad, 17 Oktober 2010

A MAN WHO IS ALLERGIC TO HIMSELF

My husband, Fizz, is a pessimist. He never thinks that he is smart, brilliant, or genius. He always thinks that he is in the lowest rank among the society members. He believes that he is not a normal person like other people and cannot lead a normal life.

Well, that was quite offensive for me when he said “cannot lead a normal life”. Does that mean marrying me is not normal? But when he said that we married in our late age, and then I understand what he means. Yes, we had our marriage when my husband was 40 years old and I was 38 years old. I need to admit that is not really normal compared to the advisable age for marriage.

I met my husband for the first time when we were in secondary school. He was my senior. When he was in Form 5, I was in Form 3. Both of us started to know each other since we were involved in special program for PMR and SPM students. And since that program, we started to give support for each other. I remembered one of our talks, when I felt very down in my study at that time.

“You know what; I am not a brilliant student. I am not sure if I can do my best for my PMR.” I said.

“Excuse me? You want to say that you are stupid? Oh no. Please don’t say that. What makes you say that?” He asked.

“I am a student from the last class. I mean, what kind of grade I will get for my PMR? Grade A? B? C is the best, I guess.”

“It’s a no, Almy. I mean, never say you are stupid. I believe you are a brilliant girl. Just think that there are people who are stupider than you. At least, I am one of them.”

“What? You? In what sense? Are you joking? You are my senior who already done your PMR. You got 7A’s for your PMR, right? In addition, you are now in the second class. It’s better than me, who comes from the last class.”

“There is no difference between the second class and the last class. The first class is the only one which is different. I am in the second class and you are in the last class, right? So, we are same here. And if you said that I’m good because I got 7A’s for my PMR, there are more people who got 8A’s and 9A’s in this school. So, why I should be good? And I believe that other people are more brilliant than me regardless of age, like you, my junior and like my senior too.”

I did not really understand his thought at that time. I just could see how he underestimated his strengths but watched high others. Later when we received our examination result, my husband got 7As for his SPM and I got 8As for my PMR. He was really happy for me as I got such a good result. I appreciated it and I was very happy too. I congratulated him too but then I met again with his usual remarks. He said that I was better than him and I deserved it. I did not want to argue or anything, so I just wished him good luck.

Two years later, I met my husband again in a university. And again, he was my senior. But we just had a few time to meet each other rather than our time in secondary school, because we were so busy with university’s life. One day, there was an unexpected event of my husband that I saw for the first time in my life. I saw he punched his friend in front of the public. I was so shock to see that because I never saw he punched anyone before. I kept asking myself why he did that but I did not have the courage to ask him. As what I heard from my other seniors, he punched his friend because that friend wanted to confess the girl that he liked through SMS. Oh my God! Just because of that? I could not believe it! And then I was the one who felt angry towards the event.

After few days, I had the courage to ask him for the reason behind that punch. He said, “There was a time when I liked a girl and I wanted to tell my feelings to her. I was such a coward, so I decided to tell her through a simple SMS. And then I received the consequences. I was rejected by her. Guess I need to expect that. But then I was so heartbroken. I felt stupid for doing such stupid things – confessing love through simple SMS. No wonder I was rejected. If I confess my feelings with a proper way, I bet things will be different. I would not feel so much heartbroken even though I was rejected, I guess. I punched my friend because he wanted to do the same stupid thing that I had done before. He was so stubborn and still wanted to do it. How could I bear to see that? I saw myself in him! I did not want him to be like me. I could not resist the anger when I saw stupid me in other people, really. Sorry for that.”

I discovered something about my husband then. He had a kind of disorder in himself. It is like an allergy. Based on a scientific definition, allergy is a hypersensitive disorder of the immune system. But for my husband, he has a hypersensitive disorder of his self-evaluation. He is allergic to himself. He does not like to see his negative traits in other people. It is like he feels annoyed or angry once he sees it. I do not know if other people see such characteristic in my husband. But if it is only me who see and understand it, I guess maybe that is the reason why I marry him.




Sabtu, 2 Oktober 2010

LAGU TEMA KEBUNTUAN/KEPENATAN BUAT ASSIGNMENT

Kes buntu atau kepenatan ketika membuat assignment yang berjela-jela selalu terjadi di kalangan pelajar institut pengajian tinggi. Perkara macam ni biasa kelihatan menjelang tarikh akhir menghantar assignment. Lepas tu mula la masing-masing mengeluh penat, buntu, tension, jiwa kacau dan sebagainya kat Facebook. Jadi, hari ini saya telah disuruh oleh seorang rakan untuk mencari sebuah lagu tema untuk status Facebooknya yang memaparkan situasi kebuntuan/kepenatan buat assignment, dan inilah lagunya.

"Mencari Konklusi" oleh Hujan

Belum tersimpul mati
Ikatan itu ku buka sendiri
Terus bertempiaran
Jutaan huraian
Ku takkan mengerti


Teka silang kata
Membuat parah menambah persoalannya
Aku tak pasti yang kita hadapi
Yang kita semua cari


Coba tenang seketika
Coba pejam mata
Biar resah hilang saja
Dan coba diam yang bicara
Sediam bersama
Ditemani jasad kita


Kan ku cari konklusi


Coba tenang seketika
Coba pejam mata
Biar resah hilang saja
Dan coba diam yang bicara
Sediam bersama
Ditemani jasad kita


Kan ku cari konklusi


Coba tenang seketika
Coba pejam mata
Biar resah hilang saja
Dan coba diam yang bicara
Sediam bersama
Ditemani jasad kita


Kan ku cari konklusi

Kenapa lagu ini dipilih sebagai lagu tema kebuntuan/kepenatan buat assignment?

Mari kita lihat bait-bait liriknya.

Belum tersimpul mati
Ikatan itu ku buka sendiri
Terus bertempiaran
Jutaan huraian
Ku takkan mengerti


Rangkap pertama menyatakan tentang sesuatu "ikatan". Ikatan itu sebenarnya membawa maksud ASSIGNMENT! Jadi, rangkap pertama menyatakan bahawa: Belum siap satu assignment, sampai pulak satu assignment lain. Kita cuba nak menyiapkan semuanya sekaligus tapi cacamarba jadinya. Assignment bertimbun, bilik bersepah dengan buku dan kertas. Kita berdepan dengan macam-macam isi dan huraian assignment tapi di akhirnya kita tetap tak mengerti apa-apa.

Teka silang kata
Membuat parah menambah persoalannya
Aku tak pasti yang kita hadapi
Yang kita semua cari


Rangkap kedua menunjukkan keadaan kita yang bukan semakin baik. Semakin parah ada la kot. Kita dah la pening dengan arahan dan soalan assignment tu, ditambah pulak dengan tugas kita yang kena buat ayat-ayat sendiri yang mengikut spesifikasi penilaian, mungkin berfalsafah, gerenti masyuk dan yang paling penting, bajet tulen. Kadang-kadang kita sendiri tak pasti dengan apa yang kita dah tulis. Dan kadang-kadang kita bertanya sendiri, apa yang sebenarnya kita cari dengan buat semua assignment tu?

Coba tenang seketika
Coba pejam mata
Biar resah hilang saja
Dan coba diam yang bicara
Sediam bersama
Ditemani jasad kita

Kan ku cari konklusi


Rangkap ketiga mencadangkan kepada kita untuk bertenang buat seketika. Cuba pejamkan mata kita. Pergi tidur sekejap ke. Moga-moga hilanglah semua resah yang ada. Cuba kita duduk diam-diam sambil berfikir perkara-perkara yang elok. Sama-samalah kita memuhasabahkan diri. Dan kemudian, pandai-pandailah kita cari konklusi a.k.a. KESIMPULAN SENDIRI UNTUK KEBUNTUAN/KEPENATAN MEMBUAT ASSIGNMENT ini.

Selasa, 21 September 2010

HANSEL AND GRETEL 2010

Once upon a time in a far away land, there lived Hansel and Gretel with their father and stepmother. Their parents worked in their own bakery named No Recipe Bakery. Hansel and Gretel like to eat bread everyday. There was a time when both of them ate breads in the bakery with over quantity. Because of that, the bakery turned to have more loss than profits for the business.

One day, the stepmother made a plan to take the children to a big shopping mall and left them there to be lost, therefore with two fewer mouths to feed, she and her husband might run the business effectively. The father did not agree with the plan but he was being controlled by his wife. Meanwhile, outside from their bedroom, Hansel and Gretel overheard them. After the parents going to bed, the children took something from their drawer, which was a Global Positioning System (GPS) navigation device.

On the next day, the family walked around in the big shopping mall. Right after their parents abandoned them with such a far distance, the children switched on their GPS navigation device. They returned home safely and that made such a big shock for the stepmother.

A week later, the stepmother angrily ordered her husband to take the children to a bigger shopping mall and leave them there to be lost again. However, after Hansel and Gratel were once again abandoned, they discovered that their GPS navigation device was running out of battery and they could not reach their home ever again. After several days of wandering around, they found a wonderful bakery named New Recipe Bakery. Without any hesitation, they entered the bakery and ate breads as much as they could.

The owner of New Recipe Bakery was very angry towards Hansel and Gretel. He beat up the two children and forced them to be his workers. The owner of the bakery gave Hansel and Gretel many breads to eat although he nearly treated them like servants. Such situation gave Hansel some curiosities and prejudices. Hansel started to think that there must be something fishy with the owner. He thought that the owner wanted them to be fat before he could sell them in the black market. Therefore, Hansel planned to run away from the bakery with Gretel. As they made the attempt to run, the owner of the bakery tried to catch them. Unfortunately, he slipped away and fell down the stairs in the bakery. His head was bleeding while he tried to shout out Hansel and Gretel’s name. Gretel have some sympathy towards the owner. She turned back and helped the owner.

Suddenly the owner spokes, “Hansel and Gretel, I am very sorry for treating both of you like a servant. I need to do that because I want you to know the reality of life. I want both of you know that run a business is not easy as talk and eat. I only have both of you as my children, even though we are not biologically related. I am sorry for not telling this earlier to you. I want both of you to inherit my New Recipe Bakery. I am sorry that I cannot see it grows in your hands...”

The owner died. Hansel and Gretel had nothing to say. They were in silence. They could not be really happy with the sudden event. They might get such a big wealth from the inheritance but they felt so much guilt in themselves.


Ahad, 15 Ogos 2010

BUNGA API OGOS 2157

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Harap masih tidak terlewat untuk mengucapkan Selamat Menjalani Ibadah Puasa di Bulan Ramadhan kepada semua umat Islam di Malaysia. Bulan Ramadhan pada tahun ini selari dengan bulan Ogos yang juga merupakan bulan kemerdekaan bagi negara kita. Oleh itu, entri blog kali ini akan memaparkan sebuah cerita yang bertemakan Hari Kemerdekaan. Cerita ini adalah hasil tulisan saya sendiri yang juga merupakan salah satu tugasan untuk subjek Bahasa Melayu ketika saya berada di sekolah menengah.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Masih wujudkah pejuang kemerdekaan pada zaman moden ini? Bukankah negara telah lama mengecapi kemerdekaan? Jadi, mengapa perlu wujudnya pejuang kemerdekaan tatkala negara berada di dalam keadaan yang aman damai? Persepsi realiti rakyat Malaysia yang sangat lama menikmati kemerdekaan: “Merdeka” dalam fikiran mereka yang selama ini diwarisi turun-temurun daripada nenek moyang mereka hanya membawa maksud “pembebasan diri daripada cengkaman penjajah”. “Pejuang kemerdekaan” dalam fikiran mereka selama ini hanyalah satu istilah yang ringkas bagi “pembela daripada cengkaman penjajah”. Apabila tiada lagi penjajah, apabila kemerdekaan berjaya diperolehi, isu mengenai pejuang kemerdekaan hanya dapat bertahan untuk seratus tahun. Selepas seratus tahun kemerdekaan negara, isu pejuang kemerdekaan telah menjadi satu isu yang sudah lapuk dan dimakan dek zaman, ibarat kayu yang dimakan anai-anai. Bayangkan betapa lekanya rakyat Malaysia dengan keamanan yang telah dikecapi selama dua ratus tahun selepas negara mencapai kemerdekaannya. Pada tahun 2157, Malaysia memang begitu.

Namaku Sudir. Berumur tiga puluh tahun dan masih belum mendirikan rumah tangga. Aku tinggal di Bandaraya Putrajaya, iaitu bandaraya Wilayah Persekutuan yang ketiga selepas Bandaraya Kuala Lumpur dan Bandaraya Labuan. Diriku kini sedang menyambung pengajian di Univesiti Terbuka Malaysia dalam jurusan Pengajian Sejarah Holistik untuk peringkat Ijazah Sarjana. Aku mesti menghasilkan tesis yang terbaik demi mencapai impian untuk menjadi ahli sejarah peringkat tinggi pada masa hadapan. Resam menghasilkan suatu tesis - bukan mudah untuk memikirkan dan mengenalpasti tajuk yang sesuai. Namun begitu, kali ini aku dapati ianya tidak begitu sukar, mungkin disebabkan oleh bulan kemerdekaan yang akan menyusul tidak lama lagi. Tajuknya? PEJUANG KEMERDEKAAN.

Beberapa minggu yang lalu, aku telah berkenalan dengan seorang professor ‘gila’. Dia merupakan bekas saintis di sebuah institut penyelidikan yang terkemuka. Usianya telah mencecah sembilan puluh tahun dan telah bersara. Secara kebetulan, aku telah menjumpainya di hadapan rumahku dengan keadaannya yang tidak terurus. Aku membawanya masuk ke dalam rumah dan memberinya pakaian serta makanan. Pada waktu yang sesuai, aku bertanya tentang dirinya. Perkara pertama yang diberitahu ialah namanya. Mengikut kata-katanya, dia dikenali sebagai ‘Prof. Pahid’. Prof. Pahid telah disisihkan oleh rakan-rakan yang seangkatan dengannya. Kemudian, bantuan yang biasa dihulurkan kepadanya untuk membuat kajian telah ditarik balik oleh pihak institut. Semuanya disebabkan oleh kajian yang sedang dilakukan olehnya. Mengapa kukatakan bahawa dia ialah seorang professor ‘gila’? Ini disebabkan oleh perkara yang telah dilakukannya sejak kebelakangan ini.

“Professor! Hari ini ada perkara yang perlu kita bincangkan!” jeritku sambil merempuh masuk bilik kajian Prof. Pahid.

“Bincang? Aku kira sudah masuk empat puluh dua kali kau mengucapkan perkataan ‘bincang’ sejak dua minggu yang lalu. Tak jemu ya?” balas Prof. Pahid dengan selamba.

“Ya, selagi Prof tidak memberi penjelasan mengenai empat puluh dua kes yang dilaporkan dalam akhbar ini, selagi itu perkataan ‘bincang’ tidak akan lekang dari mulut ini!”

Prof. Pahid membetulkan kaca matanya. Kemudian, dia membelek suratkhabar yang mengandungi laporan yang dikatakan oleh Sued. HARI KE-14 PENCEROBOHAN KE ATAS 42 TEMPAT MENYIMPAN BAHAN KIMIA. Begitulah tajuk berita itu. Prof. Pahid mengalihkan pandangannya kembali kepada Sudir, yang sedang menanti penjelasan daripadanya.

“Sudir, aku rasa aku tak perlu jelaskan lagi perkara ini. Aku melakukan semua ini kerana terpaksa. Semua ini demi kajian yang sedang kulakukan.”

“Terpaksa? Sehingga perlu menceroboh tiga tempat dalam sehari? Prof, ini kerja orang gila. Orang gila boleh buat kajian dengan baik ke kalau begini caranya?”

“Sudir, kadangkala aku kecewa dengan sikap kau. Engkau ini sama sahaja seperti orang lain yang menganggap aku ini seorang yang gila. Engkau tak kepingin pun untuk memahami tujuanku yang suci ini. Aku bergadai nyawa demi mendapatkan bahan-bahan yang diperlukan. Rakan-rakanku dan pihak institut tidak lagi memberi bantuan mahupun sokongan. Adakah telah sampai giliran kau pula menjadi seperti mereka?”

“Aduhai Prof, tolonglah jangan cakap macam tu! Terasa diri ini macam orang jahat. Bukan apa, saya cuma risaukan cara Prof berkerja. Bahaya! Prof dah tua, tapi masih ingin membuat kajian yang belum menjamin kebaikan atau faedah.”

“Sudahlah Sudir, aku faham. Aku ini orang tua. Kau orang muda. Setakat mana adanya keserasian? Biarlah aku pergi membawa diri dengan kajianku ini. Terima kasih atas segala pertolongan yang kau beri selama ini.” Prof. Pahid mengakhiri perbualan sambil bersedia untuk mengemaskan barang-barangnya.

Aku tercengang. Aku bingung. Aku melihat sahaja pemergian Prof. Pahid bersama barang-barang kajiannya. Untuk beberapa ketika, timbul satu penyesalan dalam diriku. Oh Sudir, bodohnya engkau ini! Tidakkah engkau sedar betapa mudahnya orang tua berkecil hati? Tengok, apa sudah jadi? Siapa lagi yang akan mengambil peduli hidup orang tua itu? Kalau ada perkara yang terjadi pada Prof. Pahid, siapa yang perlu bertanggungjawab? Tentunya engkau, Sudir!

Semenjak hari itu, aku menjalani kehidupan seperti sebelum kedatangan Dr. Pahid, yakni kehidupan seorang siswa yang masih memikirkan tajuk tesis yang sesuai. Memang merupakan satu kerugian dengan pemergian orang lama seperti Prof. Pahid. Sebagai orang yang telah hidup selama sembilan puluh tahun, pasti pengetahuan sejarahnya lebih bagus dan tepat berbanding aku yang sekadar melepasi ijazah sarjana muda dalam pengajian sejarah kurang daripada sepuluh tahun. Kalau mahu diimbas kembali sejarah kegemilangan Malaysia yang telah berabad lamanya, boleh dikatakan ingat-ingat lupa sahaja. Oh, ya! Sebut sahaja mengenai ingatan, teringat pula pada kajian Prof. Pahid. Prof pernah menyebut beberapa perkara tentang kajiannya kepadaku dahulu. Antaranya ialah berkaitan dengan bunga api. Bunga api yang dimaksudkan ialah bunga api yang sering digunakan oleh kerajaan dalam setiap perayaan yang disambut oleh seluruh negara. Kononnya bunga api yang akan direka oleh Prof dapat mengembalikan ingatan masyarakat Malaysia terhadap perjuangan pejuang-pejuang kemerdekaan pada dua ratus tahun yang lampau. Bagaimanakah cara Prof merealisasikannya? Itu masih belum dapat aku ketahui. Cuma yang dapat dipastikan, bahan kimia yang diperolehi Prof sememangnya bahan yang sesuai untuk membuat apa jua mekanisme letupan.

Seminggu sebelum 31 Ogos 2157, aku menerima panggilan telefon. Panggilan telefon daripada Prof. Pahid. Sudah habis agaknya rajuk orang tua ini. Mungkin ada perkara yang penting hendak diperkatakan olehnya?

“Sudir, boleh ambil sedikit masa untuk kita bercakap buat seketika?” tanya Prof. Pahid.

“Cakap saja, Prof,” balasku.

“Sudir, datukku pernah memberitahu suatu perkara yang sukar untuk kufahami. Begini katanya: Manusia... Bilakah mereka akan sakit? Adakah ketika virus dan bakteria durjana menyerang sistem imunisasi mereka? Adakah ketika mereka mengalami sebarang keracunan yang tidak disangka? Bukan. Manusia akan sakit apabila mereka diabaikan!”

“Diabaikan? Apakah maksudnya?” tanyaku.

“Pada mulanya, aku pun tidak faham. Setelah hidup selama sembilan puluh tahun, akhirnya aku telah memahami kata-kata datukku itu. Sudir, tidakkah kau perasan akan sesuatu? Negara ini sedang ‘sakit’ sekarang. ‘Sakit’ yang kukatakan ini adalah berkenaan dengan semangat kemerdekaan yang telah lama diabaikan oleh rakyat negara ini hatta pemimpinnya juga.” Prof. Pahid menerangkan teori yang didapatinya dengan yakin.

Aku merenung kembali perkara-perkara yang telah berlaku sepanjang kehidupanku. Teringat kembali pendapat orang ramai tentang pejuang kemerdekaan zaman moden. Teringat juga akan betapa fanatiknya rakyat Malaysia menyambut Hari Kebangsaan setiap tahun dengan iringan bunga api dan konsert artis-artis terkenal semata-mata tanpa menyedari tujuan menyambut Hari Kebangsaan yang sebenar. Menyambut Hari Kebangsaan dengan menyalakan bunga api yang besar merupakan suatu pembaziran dan nampak terikut-ikut dengan cara orang barat. Bukankah masyarakat sepatutnya bersama-sama membuat sedikit kenduri kesyukuran untuk meraikannya? Aku pun baru saja menyedarinya. Begitu rupanya ‘sakit’ negara ini. Prof. Pahid rupanya ingin mengubati negara ini dengan caranya yang tersendiri. Cuma, bagaimana? Bagaimana bunga api yang dikatakannya dapat ‘mengubati’ negara ini?

“Sudir, mulai hari ini kau tak perlu risau lagi tentang diriku. Aku telah habis menyelesaikan kajianku. Hanya masa yang akan menentukan kerja yang aku telah usahakan ini. Baiklah, jumpa lagi pada 31 Ogos, tepat jam 12 tengah malam.” Prof mengakhiri kata-katanya dan terus meletakkan gagang telefon.

Hari yang ditunggu-tunggu telah tiba. Barangkali hanya aku sahaja yang mengharap kejutan Prof. Pahid. Suasana Dataran Putrajaya telah dibanjiri oleh segenap masyarakat di sekitar Bandaraya Putrajaya. Seperti tahun-tahun sebelumnya, orang ramai akan bersama-sama mengira saat ke pukul 12 tengah malam, pada setiap 31 Ogos. Kata-kata kebanyakan orang, tahun ini agak bermakna kerana ulangtahun kemerdekaan negara adalah yang ke-200, suatu jangka masa yang agak lama. Yakah? Aku rasa tiada apa-apa yang istimewa. Mungkin ‘acara seterusnya’ lebih bermakna!

Sepuluh saat saja lagi, bunga api akan dilepaskan. Ketika aku sedang asyik memerhatikan televisyen plasma bersaiz gergasi di Dataran Putrajaya, tiba-tiba keadaan sekeliling menjadi gelap-gelita. Kemudian, satu-satunya spotlight yang cukup besar di situ, dibuka menghala ke pentas dataran, yang juga bersebelahan dengan televisyen plasma gergasi. Seorang tua berdiri di situ.

“Salam sejahtera kepada seluruh masyarakat Bandaraya Putrajaya. Tidak, lebih tepat lagi kepada seluruh rakyat Malaysia. Kita semua sudah cukup bertuah kerana mengecapi kemerdekaan, keamanan, dan kebebasan selama dua abad. Saya sudah mengecapinya selama sembilan puluh tahun. Anda semua juga telah mengecapi kemerdekaan dengan begitu lama, kan? Saya Prof. Pahid. Saya tahu anda semua pasti bingung, pasti terperanjat, dan pastinya sukar menerima keadaan yang secara tiba-tiba ini. Jangan risau, anda semua akan tahu sebentar lagi. Cuma, saya ingin menegaskan bahawa perjuangan saya selama ini adalah untuk menyembuhkan seluruh rakyat Malaysia yang sedang ‘sakit’ sekarang. ‘Sakit’ akibat pengabaian semangat kemerdekaan! Sekarang, terimalah Bunga Api 12 Tengah Malam saya ini sempena sambutan Hari Kebangsaan Malaysia yang ke-200!”

Sejurus kemudian, terpancarlah kilauan bunga api yang amat terang dan permai warnanya tatkala berada di langit malam yang gelap. Doktor, inikah kejutan yang dinanti-nantikan selama ini? Rupa-rupanya bukan sekadar itu sahaja! Daripada satu percikan bunga api yang besar, keluarlah pula percikan bunga api yang lebih kecil dan lebih cantik warnanya. Daripada satu warna ke satu warna yg lain. Kemudian, percikan bunga api tadi berpecah, menjunam jatuh ke arah hadirin yang berada di dataran dan terkena tepat pada kepala mereka!

Begitu juga dengan diriku yang telah terkena percikan Bunga Api 12 Malam yang berpecah warna kepada warna merah, biru, kuning dan putih. Aku rasakan bahawa percikan tersebut menjalar ke dalam kepalaku. Pandangan mataku bertukar-tukar. Pandangan mataku kini bukanlah di Dataran Putrajaya tetapi di tapak peperangan! Kemudian, aku lihat pula paparan yang berlainan. Paparan yang agak asing bagiku tetapi seperti sudah aku pelajari di universiti dahulu. Aku melihat orang memegang senapang dan berperang gerila. Aku melihat orang memegang sepanduk yang aku rasakan bukan ditulis dalam tulisan rumi. Aku juga melihat orang sedang bermesyuarat dan saling menandatangani sesuatu yang berupa perjanjian. Akhir sekali, aku melihat seorang tokoh mengangkat tangan dan melaungkan ‘MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!’ di hadapan ribuan rakyat jelata. Setiap kali muncul persoalan dalam diriku, paparan lain akan muncul untuk menjawabnya. Oh, Tuhan! Inikah petunjuk yang kau beri kepada hamba-Mu yang lemah ini? Oh, professor! Inikah perkara yang kau cuba lakukan untuk negara ini? Semuanya sudah terjawab sekarang.

Walaupun malam kemerdekaan telah lama berlalu, aku masih merasakan bahawa ianya seperti baru berlaku semalam. Sekarang, semuanya telah berubah. Pentadbiran, cara hidup, pendapat dan semangat rakyat Malaysia telah berubah menjadi lebih baik daripada sebelum ini. Institusi pengetahuan seperti perpustakaan, pusat pengajian sejarah, dan Arkib Negara telah aktif kembali. Bunga Api 12 Tengah Malam yang dihasilkan oleh Prof. Pahid pastinya memberikan impak yang mendalam kepada seluruh rakyat Malaysia. Keinsafan, kesedaran, dan kepahitan. Itu yang aku rasakan. Sayangnya, Prof. Pahid tidak lagi aku temui selepas itu. Tanggungjawab diriku terhadap sesi pembelajaran di universiti tetap tidak ku abaikan. Begitu juga dengan negara ini, tidak lagi mengabaikan semangat kemerdekaan. Tesis yang sedang aku hasilkan ini juga pasti dapat disiapkan dengan jayanya. Menyebut pasal tesis, rasa-rasanya aku telah terfikir satu isi baru yang cukup sesuai dengan tajuk “Pejuang Kemerdekaan”. Walaupun otakku ini telah sarat dengan sejarah lama, aku tetap ingat pada yang baru. Maksudnya, aku mungkin akan memasukkan satu tokoh yang baru ‘menyembuhkan’ negara ini dengan bunga apinya, yakni yang juga pernah dianggap gila oleh diriku sendiri. Bolehkah anda cuba meneka?


Selasa, 20 Julai 2010

ANNOUNCEMENT

Ello everyone! There are things that I want to share with all of you. First is:


AJ's Music Choice!


I have lauched my second blog, which is AJ's Music Choice. AJsMC is actually a collection of my favourite songs in particular years. I started AJsMC on 2007. I was so enthusiastic in listening to music since I was small. But only in 2007, I had a chance to be active in downloading and getting various songs from my friends. 

However, I didn't have any laptop during that time! I mean, MY OWN LAPTOP. So, I collect any songs that I like or recommended by my friends, and I put them in a folder in my thumbdrive. That folder is now called as AJ's Music Choice.

In the beginning of AJsMC, I categorized my favourite songs into four categories which are Malay songs, English songs, Indonesian songs and Japanese songs. But started from 2010, I added three more categories which are Korean songs, Chinese songs and Other songs (for Thai, Hindustani etc).

AJsMC started as a private-based-music-collection but as I got the songs from my colleagues, I guess it must not be private. I'm always ready to share but still, the choice of music is within my TASTE.

AJsMC was spreading around my classmates' laptops while we were in IPGM Kota Bharu. But when we arrived in UiTM Shah Alam, many of us thought that AJsMC is dead. That's not right! AJsMC still have its breath, but in a different form. Starting from this year, I will spread AJ's Music Choice through BLOG.

In AJ's Music Choice blog, I will review my favourite songs by providing lyrics or the list of best songs by certain singers or anything related.

Please click here to view AJ's Music Choice.

Second thing that I want to share is a simple review about my first blog here:

1. The age of this blog is 6 months already.

2. This blog is a bilingual blog. I prefer to write in Malay or English language.

3. There will be various labels of blog posts in the future, so check it out!

This is the last entry for this month and we will meet again in new entries in the future hopefully!

Isnin, 12 Julai 2010

KENAPA PERLUNYA HARGA?

Ramai orang mendakwa bahawa mereka menghargai karya seni. Tapi sejauh manakah mereka menghargai sesuatu karya seni? Ada orang sanggup menghabiskan banyak duit untuk membeli suatu lukisan yang dikatakan cukup artistik. Ada orang sanggup berhabis duit demi menghadiri sebuah konsert muzik yang mahal tiketnya. Di pihak yang lain pula, mereka tidak faham mengapa golongan yang saya sebutkan tadi sanggup membelanjakan banyak duit demi hiburan atau seni yang sukar diertikan. Walhal pada masa yang sama, mereka juga mengatakan bahawa mereka pandai menghargai seni.

Karya seni sama seperti pendidikan. Kedua-duanya mahu diberi secara percuma kepada masyarakat tetapi realitinya tidak begitu. Sebuah karya seni pada asalnya merupakan satu cara bagi seseorang itu untuk meluahkan ekpresi dirinya terhadap persekitaran dan saya percaya, kalau boleh, si penghasil karya seni tadi tentu sudi berkongsi interpretasi dengan orang lain tanpa mengenakan apa-apa bayaran. Pendidikan pula suatu bentuk perolehan ilmu pengetahuan yang sentiasa mahu dikongsi tanpa mengenakan apa-apa bayaran demi perkembangan intelek manusia sejagat, terutama sekali demi mereka yang tidak mampu dan pada masa yang sama tidak tahu apa-apa tentang dunia ini. Tapi kenapa kedua-dua benda ini ada harga yang kita perlu bayar dalam bentuk wang ringgit?

Alasan saya yang pertama mudah sahaja. Karya seni mahupun pendidikan, kedua-duanya menghadapi kos yang tidak dapat dielakkan oleh pihak yang ingin menyalurkannya kepada orang lain. Bagaimana seorang pelukis mahu meneruskan karya lukisannya kalau tiada modal untuk mendapatkan bekalan kertas dan warna yang baru? Bagaimana seorang penyanyi boleh terus menyanyi kalau dia tiada duit untuk membeli air demi menghilangkan haus tekaknya? Bagaimana seorang guru dapat meneruskan kehidupannya untuk menyampaikan ilmu kalau tiada gaji diberikan kepadanya? Patutlah orang berkata, tiada apa-apa yang percuma di dunia ini.

Alasan saya yang kedua merupakan satu bentuk persoalan: Adakah anda betul-betul menghargainya kalau diberi secara percuma?

Di sini saya ada suatu cerita yang ingin dikongsikan bersama. Semalam, saya dan seorang rakan makan tengahari di sebuah kompleks membeli-belah. Selepas makan, kami berjalan-jalan melihat kedai-kedai di situ. Pada waktu itu, ada sesuatu yang telah menarik perhatian kami. Di suatu sudut, kami lihat ada seorang pakcik sedang memainkan beberapa lagu instrumental dengan menggunakan piano keyboard. Lagu-lagu yang dimainkan cukup menarik, mungkin disebabkan ianya lagu yang kami barangkali pernah dengar di mana-mana, walaupun kami tak pasti tentang tajuknya. Kami tak pasti sama ada persembahan kecil pakcik tersebut merupakan satu tarikan terbaru di kompleks itu ataupun demi mempromosikan piano keyboard yang dimainkannya. Yang pasti, saya menyukai alunan muzik keyboard yang dimainkan pakcik tersebut dan berharap saya dapat menikmatinya lebih lama. Keadaan tidak begitu mengizinkan untuk saya berbuat begitu disebabkan rakan saya mahu pulang. Saya beranggapan bahawa dia ada hal yang lebih penting daripada melihat persembahan percuma pakcik itu.

Bagaimana pula kalau ianya berbayar seperti di konsert muzik orkestra? Sebuah konsert orkestra biasanya meletakkan harga yang tinggi untuk tiket persembahannya, dengan alasan ianya dilangsungkan di dewan yang berprestij, mempunyai tempat duduk yang selesa dan mempersembahkan karya agung seseorang penggiat seni muzik. Hadirin yang hadir untuk menonton persembahan seumpama itu sudah pasti melahirkan kepuasan yang tak terhingga dan menyatakan bahawa apa yang mereka telah bayar adalah sesuatu yang berbaloi. Tapi percayakah anda jika saya katakan nilainya akan jadi berbeza sekiranya pemuzik orkestra yang sama membuat persembahan percuma di kompleks membeli-belah? Adakah anda akan setia menonton persembahan percuma pemuzik tersebut hingga di penghujungnya? Berani saya katakan yang anda pasti akan berlalu pergi sebelum persembahan tersebut berakhir, melainkan anda merupakan peminat fanatik pemuzik tersebut atau anda tidak mempunyai apa-apa kerja selain daripada melepak di situ ataupun jika persembahan itu berbayar.

Atas sebab itulah benda-benda seperti karya seni itu perlu dibayar dengan wang ringgit. Jika ianya percuma, anda mudah berlalu pergi dan berkata, "tak apalah. kita bukannya rugi apa-apa pun". Jadi, di mana perginya nilai anda yang pandai menghargai hasil seni itu?


Ahad, 16 Mei 2010

CITA-CITAKU - GURU

Kalau saya katakan bahawa saya sememangnya bercita-cita mahu menjadi seorang guru sejak kecil, pasti kebanyakan orang di sekeliling saya akan terperanjat atau berasa tidak percaya. Saya tidak pasti sama ada reaksi tersebut disebabkan oleh profession tersebut atau disebabkan oleh diri saya. Namun, itulah hakikatnya. Cita-cita saya sejak dari awal lagi adalah untuk menjadi seorang guru.

Seingat-ingat saya, saya mula menyatakan hasrat untuk menjadi guru setelah berada di tadika hinggakan cikgu di tadika itu pun ketawa apabila mendengar saya mahu menjadi sepertinya. Kalau mengikutkan kata-kata datuk dan nenek sebelah ayah saya, mereka sentiasa mahukan saya menjadi seorang doktor ataupun jurutera. Jadi juruletrik seperti ayah saya pun sudah dikira bagus. Setidak-tidaknya, orang akan menggelarkan diri saya sebagai Electrical Engineer. Gajinya pun agak lumayan berbanding gaji guru. Saya rasa itu yang datuk dan nenek fikirkan selama ini.

Namun, saya tetap ingin menjadi seorang guru. Sebab apa? Kalau mengikutkan persepsi diri saya ketika kanak-kanak, doktor seringkali memberi saya ubat-ubat yang memualkan untuk saya makan. Doktor gigi seringkali membuat diri saya berasa seperti nak mati ketika mencabut gigi-gigi susu saya. Jurutera pula mempunyai bidang kerja yang sangat sukar untuk saya fahami. Atas sebab-sebab tersebut, saya tidak berminat langsung untuk menjadi doktor, doktor gigi mahupun jurutera. Berlainan pula dengan guru. Walaupun guru pada awalnya kadang-kala menakutkan, tetapi guru membuatkan saya teruja terhadap terhadap dunia ini dan mengisi sifat ingin tahu yang membuak-buak dalam diri. Yang paling penting bagi saya sebenarnya, guru memberi inspirasi.

Ketika berada dalam kelas untuk subjek PPELT, seorang pensyarah bertanyakan sebab kami memilih profession perguruan. Jawapan daripada saya, saya mendapat inspirasi daripada seorang guru di sekolah rendah. Memang benar bahawa saya mula bercita-cita menjadi seorang guru sejak daripada sekolah tadika. Namun, cita-cita yang saya pilih itu membawa cabaran yang begitu besar apabila ia kerap kali menjadi bahan jenaka untuk orang lain. Saya masih ingat lagi ketika Darjah 1, apabila saya mengatakan bahawa saya ingin menjadi seorang guru, guru yang berada di hadapan saya pada masa itu menjawab, "Nak jadi cikgu? Gaji cikgu ni kecik, Anwar... Cita-cita lain?" Ketika saat itu, saya mula sedar bahawa saya terpaksa membuat satu senarai tambahan yang menyatakan cita-cita lain apabila cita-cita untuk menjadi guru mendapat maklumbalas yang negatif.

Saya jarang memberitahu siapa diri saya di sekolah rendah kerana ianya tidak penting dan adakalanya memalukan jika dibandingkan dengan prestasi diri saya pada masa kini. Ketika di sekolah rendah dahulu, saya merupakan pelajar paling hebat, paling gah, paling pandai dan paling dikenali ramai di SK Sungai Way hanya disebabkan saya sentiasa mendapat nombor satu setiap semester, sejak dari Darjah 1 hingga Darjah 6. Rekod saya hanya terjejas sekali pada semester 1 ketika Darjah 2 kerana saya jatuh ke kedudukan nombor 3 dalam kelas. Latar cerita mengenai pencapaian saya ini mempunyai kaitan dengan peristiwa saya mendapat inspirasi untuk terus kuat mengejar cita-cita sebagai seorang guru.

Ketika berada di Darjah 5, saya mempunyai seorang guru kelas yang bernama Syamsul. Cikgu Syamsul mengajar subjek Matematik dan Bahasa Melayu. Kami sekelas terhibur dengan gaya pengajarannya tapi sayang seribu kali sayang, Cikgu Syamsul berpindah ke sekolah lain pada akhir tahun. Dalam kelas terakhir bersamanya, dia memberi sepatah dua kata mengenai masa depan kami semua. Lebih kurang begini ucapannya, "Cikgu harapkan yang baik-baik untuk masa depan kamu semua, tapi ingat satu perkara. Apa yang kamu ada pada masa sekarang tak semestinya menjamin masa depan kamu.  Macam Anwar ni, dia pandai. Selalu dapat nombor satu. Tapi kita tak tau dia kat sekolah menengah nanti macam mana. Mungkin keputusannya merosot. Ada orang, dia pandai masa di sekolah rendah tapi di sekolah menengah nanti dia merosot. Minta maaf ya Anwar, cikgu cuma nak mengingatkan..."

Pada masa itu, saya sebenarnya agak kecil hati dengan Cikgu Syamsul. Dalam hati saya berkata, "Apalah cikgu ni. Tak memberi motivasi langsung. Boleh pula dia kata aku macam tu." Kata-kata Cikgu Syamsul itu seringkali terngiang-ngiang di fikiran saya. Lama sungguh saya berkecil hati dalam diam-diam tapi lama-kelamaan saya telah sedar apa yang diperkatakannya itu sesungguhnya teramat betul! Lihatlah apa yang sudah terjadi pada diri saya hari ini. Kalau dulu, saya berada dalam kelompok pelajar cemerlang, namun kini saya tidak begitu. Tiada apa yang saya boleh banggakan dengan kedudukan masa kini dan itulah hakikatnya.

Pada masa dahulu, saya rupa-rupanya dikaburi oleh ego bahawa saya adalah seorang yang memang pandai sejak lahir. Orang di sekeliling termasuk bapa saya sentiasa berharapan seolah-olah saya pandai selama-lamanya, genius segala-galanya. Adakalanya saya sendiri pun terasa macam diri saya ini macam robot, mesin yang pandai belajar sahaja. Namun, hanya Cikgu Syamsul yang pandang saya macam manusia biasa. Manusia biasa yang ada naik turunnya, dan manusia biasa yang ada perubahan dalam hidupnya. Cikgu Syamsul membuatkan saya sedar tentang realiti hidup sebegitu rupa dan itu merupakan satu inspirasi buat saya.

Saya mahu menjadi seorang guru seperti Cikgu Syamsul. Saya tidak berimpian untuk menjadi seorang Guru Cemerlang mahupun Guru Besar. Saya cuma ingin menjadi seorang guru yang dapat memberi inspirasi kepada pelajar-pelajar supaya mereka menjadi insan yang jauh lebih baik daripada diri saya ini.

Akhir kata, saya ucapkan SELAMAT HARI GURU buat semua guru yang pernah hadir dalam hidup saya selama ini, sejak daripada tadika hinggalah ke peringkat pengajian tinggi.

Cuba teka mana satu Cikgu Syamsul?

Jumaat, 14 Mei 2010

MY FIRST LOBSTER EVER!

You know what? I was one of the people who came home very late after exam. I went home on May 10th, feeling very grateful that I would get a better food since I didn't have any money in my pocket to buy any food. Thanks to my uncle who managed to bring me home as soon as possible. And that night on my arrival at home, I was very happy because my mother cooked Laksa and Mee Hoon Soup. I chose Mee Hoon Soup, of course, because I preferred soup rather than Laksa. That was the story for May 10th.

On May 11th, my father went home from his outstation at Papua New Guinea and he brought:

LOBSTERS!!!!!

Actually, my father brought back 3 lobsters. Among that 3 lobsters, there was a small size lobsters, a medium size lobster and a big lobster. And they had no head and big claws. My father said that those heads were sold separately from the lobsters' body.

Then, my mother cooked all 3 lobsters for masak lemak cili api. And the result was:

TADAA!!!






How is the taste of a lobster? In my opinion, the taste is the same as the taste of usual prawns. But the texture of a lobster is very thick as you take a few bite from the lobster and then you will feel like 10-20 prawns in your mouth! (You can get that kind of feeling just if you take one of the lobsters in the picture, hold it in your hand like a chicken drumstick and bite it into your mouth like I did.)

So, I took the medium size lobster. My father took the smallest one. My mother and my sister took the biggest one.


See? If a normal shrimp, we hold it just with two fingers but with a lobster, we need to use all fingers to hold it properly.


The lobsters had a hard outer shell as crab. You might need to open its body with a big and strong knife. Maybe with a parang, if you want. And from the picture, you can see how was the end of a lobster in the hand of a carnivorous person like me.

Rabu, 5 Mei 2010

KISAH HATI TERLUKA - SAMPUL MERAH

Alfred Johnson seorang pelupa yang sangat teruk. Setiap perkara yang dilakukan, ada saja perkara yang dia terlupa. Bukan sekali, tapi lebih daripada itu. Tapi dia mudah belajar dari kesilapan. Setelah dia sedar bahawa perkara sebegitu sering berlaku, dia mengambil inisiatif untuk menulis nota untuk setiap perkara yang difikirkan oleh dirinya. Nota-nota yang ditulis itu diharapkan dapat mengembalikan ingatannya terhadap perkara yang hampir-hampir dilupakan.

Pada suatu hari, musim bunga Alfred telah tiba. Dia telah jatuh hati kepada seorang gadis. Gadis tersebut bernama Fransisca. Dia menyukai Fransisca dan Fransisca juga menyukai dirinya. Namun setelah sekian lama, Alfred merasakan sesuatu yang tidak kena dalam perhubungan mereka. Dia tertanya-tanya adakah Fransisca betul-betul mempunyai perasaan cinta yang sama seperti dirinya menyintai Fransisca? Namun, dia tidak cepat melatah. Dia membiarkan saja fikiran itu diam di mindanya. Dia memerhatikan gaya bahasa, lenggok badan, cara interaksi Fransisca ketika berhadapan dirinya dan keadaan sekeliling. Ya, dia yakin dengan apa yang difikirkannya selama ini.

Pada saat itu, Alfred menulis satu nota yang dirasakan amat penting bagi dirinya dan nota itu ternyata istimewa kerana ia dimasukkan ke dalam sekeping sampul merah. Sampul merah tersebut kemudiannya diletakkan ke dalam sebuah peti berkunci yang kodnya hanya diketahui oleh dirinya sendiri. Dia harap nota yang ditulisnya membawa makna kepada dirinya pada masa hadapan. Dia merenung peti berkunci itu dan memeluknya seolah-olah tidak mahu melepaskannya. Tiba-tiba entah kenapa, dunianya dirasakan gelap...

"Sari Berita Penting - Suatu gegaran gempa bumi kuat yang berukuran 6 skala Richter telah melanda kawasan Deer Hill dan pasukan penyelamat sedang berusaha untuk menyelamatkan mangsa-mangsa yang terperangkap di dalam runtuhan bangunan. Setakat ini, seramai 16 orang telah berjaya diselamatkan dan kami masih menantikan perkembangan seterusnya..."

20 tahun telah berlalu...

Alfred membuka matanya perlahan-lahan. Dirasakan dirinya lemah pada masa itu. Tatkala matanya telah terbuka sepenuhnya, dia mendapati dirinya terbaring di atas katil di sebuah hospital. Tidak dapat dipastikan sudah berapa lama dia terlantar di situ.

"Eh? Pakcik sudah bangun? Doktor! Doktor! Pakcik Alfred saya dah bangun! Oh Tuhan! Syukurlah!"

Alfred terpinga-pinga. Dia betul-betul tidak tahu apa yang sedang berlaku.

"Encik ni...siapa? Apa yang sebenarnya telah berlaku kepada diri saya?" Alfred bertanya pemuda itu.

Setelah doktor selesai menjalankan pemeriksaan ke atas Alfred, pemuda tersebut mula bercerita.

"Pakcik Alfred, apa yang saya bakal ceritakan mungkin akan membuatkan pakcik terkejut. Pertama sekali, nama saya ialah Bruce Wayne. Saya adalah anak kepada adik pakcik. Pakcik telah terlantar koma di hospital ini selama 20 tahun."

Alfred benar-benar terkejut. Dia bertanya lagi.

"Habis tu, sekarang ini tahun apa?"

"Tahun 2032, pakcik," jawab Bruce.

Alfred terkesima buat seketika. Dia mengamati dirinya yang sudah berumur 45 tahun pada masa kini. Jauh 20 tahun ke hadapan dia melangkau hidup ini. Memori yang terkandung dalam kepalanya seolah-olah baru berlaku semalam. Lantas dia teringat sesuatu!

"Peti berkunci! Peti berkunci saya!"

"Peti berkunci? Oh ya! Mak ada cakap yang pakcik memegang erat peti tu ketika ditemui dalam runtuhan bangunan 20 tahun lepas. Mak masih simpankan peti itu untuk pakcik. Nanti saya ambilkan."

"Bruce."

"Hmm? Ya pakcik?"

"Pakcik nak cari seseorang. Fransisca. Fransisca Northman."

Setelah pulih dan dirinya bersedia menjalani kehidupan yang baru ini, Alfred mencari-cari kekasih hatinya pada waktu dahulu, yakni Fransisca. Setelah sekian lama mencari atas bantuan Bruce, akhirnya dia menjumpai tempat Fransisca tinggal. Pada saat dia ingin menghampiri rumah itu dari jauh, tiba-tiba dia terlihat kelibat seorang lelaki yang sama baya dengan dirinya bersama seorang budak lelaki dan akhirnya dia nampak Fransisca berada di situ. Fransisca mencium pipi lelaki tersebut dan Alfred terdengar yang budak lelaki itu memanggil Fransisca sebagai 'mak'. Mereka bertiga cukup mesra dan bersama-sama ketawa seperti sebuah keluarga. Memang mereka adalah satu keluarga. Alfred akhirnya pasti dengan hakikat yang berada di depan matanya kini.

Tatkala dia duduk berseorangan di bangku taman, Alfred membuka peti berkunci miliknya. Di dalam peti berkunci tersebut terkandung sekeping sampul merah. Di dalam sampul merah itu terkandung sehelai nota yang ditulis oleh dirinya pada 20 tahun lalu. Ianya tertulis:

Pada saat nota ini ditulis, aku sudah sedar akan satu hakikat.
Aku tidak beromong-kosong.
Entah kenapa aku berasa sangat yakin dengan pemikiran aku.
Aku yakin dengan intuisi aku, ramalan aku.
Dan aku rasa ianya akan jadi kenyataan.
Ianya seperti tidak dapat dielakkan.
Seolah-olah aku telah tahu takdir aku sejak dari awal.
Orang lain tidak tahu.
Hanya aku saja yang tahu.
AKU TAHU FRANSISCA TIDAK AKAN MENJADI MILIKKU...

Alfred merenung notanya.

"Ya, aku tahu sejak dari dulu lagi. Aku berbangga dengan apa yang aku pernah fikirkan kerana ianya telah terbukti sekarang. Dan yang paling penting, aku gembira dia bahagia. Sama seperti yang aku pernah harapkan. Dia bahagia."

Alfred Johnson



Sampul Merah







Isnin, 22 Mac 2010

CINDERELLA 2009

Once upon a time in a far away land, there lived a teenage girl named Cinderella. Cinderella was 20 years old and lived with her stepmother and two stepsisters.

Cinderella’s stepmother and stepsisters loved her very much because she was really kind, hardworking and good in house chores. During the daytime, they would go out for gossiping with the neighbours, entertaining themselves by watching movies at the cinema or went for window shopping, while Cinderella was working to support her family. At night, all members of the family went home including Cinderella. However, Cinderella could not call it as a day because she still needed to cook and served food for her stepmother and stepsisters. That was the daily life of Cinderella.

One day, the country announced that there would be a ball for celebrating Prince Charming’s 22nd birthday. All people in the country heard about the news including Cinderella and her family. Cinderella’s stepmother and stepsisters were very excited to attend the ball. They wanted to prepare the best dress ever for the function and for that, they needed to get more money from Cinderella.

Cinderella is a very kind person and she loves her family, so she gave more money to fulfill their wishes. Unfortunately, her kindness gave her a problem. Cinderella was running out of money to buy her own beautiful dress. In the beginning, working as a cleaner could provide enough money for her to buy the dress. However, since she gave the money to her family, she needed to think some ways to solve this problem.

Luckily, an old lady came towards Cinderella and asking if she could give her any help. Cinderella told her problem to the old lady. The old lady smiled and helped Cinderella. She offered Cinderella a part-time job in a multi-level marketing business. Cinderella was needed to provide some money to start the business and take some products of the multi-level marketing company as a package. She could have the products for her own use or sell them to other people. She was also needed to find some people to give offer to be her down lines. After doing those kind of procedures, she would get a big amount of money every month. Cinderella was putting a lot of efforts towards this part-time job and luckily in three months duration, she got thousand dollars of profits, which are obviously higher than her own salary in working as a cleaner.

And now, Cinderella was prepared to attend the ball but there was another problem came in. Cinderella’s stepmother didn't give her permission to go for the ball because she abandoned her family. Cinderella was accused for not doing house chores and not serving her family during her busy time in multi-level marketing business.

Cinderella admitted her fault but she could not accept the punishment given by her stepmother. She did not want her efforts in the previous three months to be wasted just like that, so she planned something for it. She started to dress up differently when her family left and heading to the ball. Cinderella put her beautiful dress and make-up herself as someone that could not be identified by her family. She needed to hide her real personality while attending the ball.

At the ball, all the guests were attracted to Cinderella's beauty. She was very beautiful and that made Prince Charming attracted to her as well. Prince Charming offered Cinderella a dance with him. After that, they had a wonderful moment together during the ball.

At the moment when the clock ticked at 12 a.m., Cinderella suddenly remembered that she needed to come home early rather than her family. She waved goodbye to Prince Charming and went home in a rush. Unfortunately, Cinderella didn't realize that one of her high heels was dropped in Prince Charming’s castle. Prince Charming found it and he really wanted to find the owner of the high heel.

A day after the ball, he started to seek for Cinderella through all the country. But later it was very easy for him to find Cinderella. Cinderella was very shocked because Prince Charming found her at last. She was busted for going against her stepmother’s punishment and at the same time attended the ball secretly. Cinderella asked Prince Charming why he was willing to seek for her and gave back the high heel.

Prince Charming answered, "I just want to be a responsible man by giving back this missing high heel to its real owner. That’s all. On my way to find you, I tried to match the high heel with every woman in this country. But before I could match it, no one ever admit that the high heel was belonged to them. You were the only one who admitted that smelly high heel was yours. You have such a pretty face but in contrast you have a terrible feet odours. I guess I'm not interested in you anymore."

After that, Prince Charming left Cinderella’s house. Cinderella stood static like a statue, thinking about things that had been said by Prince Charming just right now.



Khamis, 18 Februari 2010

KESEMPURNAAN HAKIKI










Sedutan komik di atas diambil daripada manga Bleach, Chapter 306 - Not Perfect Is Good. Kurotsuchi Mayuri, seorang saintis daripada pihak baik, baru saja mengalahkan pihak lawannya, Szayel Apollo Granz, yang merupakan ahli sains daripada pihak jahat. Apollo mempunyai hasrat yang begitu tinggi dalam menghasilkan sesuatu yang digelar "makhluk sempurna". "Makhluk Sempurna" mungkin merujuk kepada dirinya memandangkan dia bertarung penuh keyakinan dengan menggunakan hasil kajiannya. Namun, akhirnya dia kalah di tangan Kurotsuchi Mayuri. Inilah yang telah dikatakan oleh Kurotsuchi Mayuri tentang "Makhluk Sempurna":

Makhluk Sempurna... Begitukah?
Dalam dunia ini, kesempurnaan hanyalah satu ilusi
Semua yang berlawanan dengannya adalah realiti
Keinginan untuk mencapainya adalah sesuatu yang tak boleh dikecapi
Kenyataan untuk menjadi sempurna adalah angan-angan kosong
Ianya menafikan segala kewujudan
Aku mencaci kesempurnaan
Lagipun, kesempurnaan menunjukkan kita telah sampai ke kemuncak
Tiada kesilapan dan pembelajaran
Tiada kebolehan baru untuk kita terokai
Makhluk yang sudah lengkap sempurna tidak memerlukan perkara sebegini
Kau faham?
Bagi mereka yang mencari kebenaran seperti kita, kesempurnaan adalah sesuatu yang sudah ketinggalan zaman
Lebih banyak perkara yang menakjubkan akan terus wujud
Tapi semuanya akan jatuh apabila berhadapan dengan kesempurnaan
Fungsi kita sebagai orang sains adalah untuk menyedari apa jua kekurangan dan kemudian barulah kita dapat menggunakan hasil usaha kita untuk memperbaikinya
Pendek kata, sebaik saja kau mula bercakap tentang makhluk sempurna, nasib kau telah ditentukan
Berani kau menggelarkan diri kau sebagai orang sains!


Makhluk Sempurna yang diperkatakan dalam pernyataan di atas merujuk kepada kita sebagai manusia yang tak terkalah dan tak terjejas oleh apa jua ancaman sekali pun. Memanglah manusia merupakan makhluk Tuhan yang sempurna berbanding makhluk lain tapi jika diletakkan dalam konteks perbandingan antara manusia dan manusia lain, mungkin kita perlu bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh Kurotsuchi Mayuri.

Kenapa kita perlu bersetuju? Cuba fikirkan.

Sesetengah daripada kita ada yang menganggap diri mereka telah cukup sempurna (kononnya) hingga sanggup memperlekehkan ketidaksempurnaan orang lain. Padahal, kita semua sebagai manusia PASTI memiliki ketidaksempurnaan.

Dengan adanya ketidaksempurnaan, kita akan membuat kesilapan.
Dengan adanya kesilapan, barulah kita belajar untuk memperbaikinya.

Ketika kita belajar untuk memperbaiki kesilapan yang kita telah lakukan, barulah kita dapat terokai sesuatu kebolehan yang baru. Dengan kebolehan yang baru itu, barulah kita boleh menjadi lebih baik daripada sebelum ini.

Jadi, kesempurnaan hakiki bukanlah impian atau matlamat kita yang sebenarnya.

Tapi, MENJADI SESUATU YANG LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA adalah matlamat kita yang sebenar sebagai seorang manusia. Inilah yang lebih baik ditanamkan dalam fikiran kita berbanding dengan konsep kesempurnaan hakiki.

Namun begitu, janganlah kita mencaci kesempurnaan seperti Kurotsuchi Mayuri. Sebab apa?

Sebab KESEMPURNAAN HAKIKI HANYALAH MILIK TUHAN.

Janganlah disebabkan kita tidak bersetuju dengan konsep kesempurnaan hakiki, kita hendak mencacinya pula. Ia tidak sepatutnya jadi begitu. Kalau kita mencaci kesempurnaan, umpama kita mencaci Tuhan kita yang Maha Agung. Minta dielakkan kita daripada perkara sebegini.

Akhir kata, buang yang keruh dan ambil yang jernih. Perkara yang elok, kita ikuti dan perkara yang tak elok, kita jauhi.

Fikir-fikirkanlah.

Khamis, 21 Januari 2010

LAGU TEMA ELAUN LAMBAT MASUK

Kes elaun lambat masuk ni dah selalu terjadi. Setiap awal semester mesti ada kes macam ni. Jadi, hari ini saya terpanggil untuk menyiarkan satu lirik lagu yang cukup sesuai untuk menjadi lagu tema bagi situasi elaun yang masuk lambat.

"Extravaganza" oleh Bunkface

Semangat baru
Perjuangan yang satu
Dan matlamat hidupku
Hanya untukmu


Tapi keadaanmu
Berikan aku
Berikan aku satu petanda
Prasangka... Aku kalah......


Rasa resah jangan kau percaya
Dalam hatimu (dalam hatimu)
Rasa resah jangan kau percaya
Kata hatimu (kata hatimu)


Wo oh oh
wo oh oh
wo oh oh
wo oh oh


Persepsi diri
Ada maksud sendiri
Dan propaganda ku rasa
Luar biasa


Tapi keadaanmu
Berikan aku
Berikan aku satu petanda
Prasangka... Aku kalah lagi......


Rasa resah jangan kau percaya
Dalam hatimu (dalam hatimu)
Rasa resah jangan kau percaya
Kata hatimu (kata hatimu)


Wo oh oh
wo oh oh
wo oh oh
wo oh oh


Extravaganza
Extravaganza
Extravaganza
Extravaganza


Rasa resah jangan kau percaya
Dalam hatimu (dalam hatimu)
Rasa resah jangan kau percaya
(kata hatimu)


Wo oh oh
wo oh oh
wo oh oh
wo oh oh

Kenapa lagu ini dipilih sebagai lagu tema elaun lambat masuk?

Mari kita lihat bait-bait liriknya.

Semangat baru
Perjuangan yang satu
Dan matlamat hidupku
Hanya untukmu


Rangkap pertama menceritakan betapa kita bersemangat untuk menghadapi semester yang baru. Perjuangan yang satu itu merujuk kepada kita punya study ni! Dan matlamat hidup kita hanya boleh dicapai dengan disertai elaun yang diberikan kepada kita selama ini.

Tapi keadaanmu
Berikan aku
Berikan aku satu petanda
Prasangka... Aku kalah......


Tetapi rangkap kedua telah memberikan kita suatu bayangan tentang elaun. Kita mengharapkan satu petanda yang bakal menyerikan hidup kita ketika awal semester. Tapi! Tapi jangkaan kita salah... ELAUN LAMBAT MASUK... Lebih lambat daripada apa yang kita semua pernah jangkakan...

Rasa resah jangan kau percaya
Dalam hatimu (dalam hatimu)
Rasa resah jangan kau percaya
Kata hatimu (kata hatimu)


Rangkap ketiga menceritakan tentang diri kita yang sering memikirkan "bila la elaun nak masuk ni, bila la elaun nak masuk ni". Kita resah gelisah mengharap elaun masuk pada keesokan harinya, tapi janganlah kita percaya pada khabar angin yang mengatakan elaun akan masuk esok.

Itulah maksud tersirat yang terkandung di sebalik lirik lagu Extravaganza oleh Bunkface. Sekian terima kasih.

Ahad, 17 Januari 2010

PELANCARAN RASMI BLOG

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua pembaca blog.

Terima kasih diucapkan kepada Ashley, Cud, Nik Nursyamimi, dan Azrai yang telah memberikan inspirasi kepada diri saya untuk menulis blog ini.

Tidak lupa juga kepada Afiq Shazwan, Rizal, Jad, Peja, Sam, Mimi, Amin, Jeme yang sedikit sebanyak menyokong pembikinan blog ini.

Ini bukanlah pertama kali saya menulis blog. Kali pertama saya menulis blog adalah ketika saya sangat aktif di Friendster sekitar tahun 2006 hingga 2007.

Apabila melihat kembali blog lama, terkenang betapa bersemangatnya diri ini menulis blog pada masa itu. Pada waktu itu, saya masih menggunakan disket sebagai penyimpan hasil tulisan. Saya menulis dalam Microsoft Word di komputer rumah terlebih dahulu, menyimpannya dalam disket, dan kemudian copy paste di ruang blog Friendster ketika online. Sekarang? Taip saja di Blogger dan siarkan terus. Zaman sudah berubah la katakan. Cara tersendiri menulis blog pun sudah berbeza.

Sekarang saya masih dalam proses memahirkan diri dengan pelbagai setting untuk Blogger. Saya juga sedang berusaha untuk meneroka gaya penulisan yang tersendiri.

Apa yang bakal diketengahkan dalam blog ini?

Tunggu dan lihat entri blog yang seterusnya!