Pengikut Kembali Pulang

Rabu, 11 Januari 2012

HIKMAT KERAMAT BAJU PENGANTIN

Hikmat Keramat Baju Pengantin merupakan hikmat terulung dalam dunia pendekar. Hikmat yang bertumpu pada kuasa serangan ini mempunyai 10 peringkat yang perlu dikuasai.

Hikmat ini diwariskan dari satu generasi ke satu generasi, daripada seorang guru kepada anak muridnya. Anehnya, kebanyakan pendekar yang mempelajari hikmat ini hanya dapat memahirkan diri sehingga peringkat yang kesembilan. Bagi pendekar yang cuba mencapai peringkat yang kesepuluh, mereka akan mengalami kuasa makan diri dan maut sebelum berjaya.

Tiba pada suatu generasi, ada seorang pendekar cerdik pandai yang turut mempelajari Hikmat Keramat Baju Pengantin dan cuba mencari penyelesaian dalam mengelakkan kuasa makan diri di peringkat yang kesepuluh. Pendekar cerdik pandai tersebut memindahkan semua kekuatan 9 peringkat Hikmat Keramat Baju Pengantin yang dimilikinya kepada anak muridnya. Selepas itu, dia mempelajari semula Hikmat Keramat Baju Pengantin bermula daripada kosong dan akhirnya dia berjaya memahirkan diri ke peringkat tertinggi hikmat tersebut, iaitu peringkat kesepuluh.

Si pendekar cerdik pandai tersebut mendapati bahawa setelah memindahkan kesemua 9 peringkat kekuatan Hikmat Keramat Baju Pengantin miliknya kepada anak muridnya, urat-urat di badannya menjadi lebih lapang dan tidak terbeban lagi. Oleh sebab itu, ketika mempelajari Hikmat Keramat Baju Pengantin buat kali kedua, tubuh badannya dapat menampung kuasa peringkat kesepuluh yang sebelum ini menyebabkan kuasa makan diri kepada generasi terdahulu. Dapatlah diketahui oleh pendekar cerdik pandai tersebut bahawa demi menguasai peringkat terakhir Hikmat Keramat Baju Pengantin, seseorang itu perlu memindahkan seluruh kekuatan 9 peringkat hikmat pada dirinya kepada orang lain terlebih dahulu sebelum mempelajarinya semula hingga berjaya ke peringkat kesepuluh. Persoalannya, siapakah yang sanggup menyerahkan hasil pertapaan bertahun-tahun kepada orang lain begitu sahaja?

Bertepatan dengan nama hikmat ini, Hikmat Keramat Baju Pengantin, situasi tersebut samalah seperti baju pengantin. Baju pengantin dibuat bukan untuk dipakai oleh si pembuat, tetapi untuk dipakai oleh orang lain. Kalau si pembuat ingin sepasang baju pengantin untuk dirinya, dia perlu membuat sepasang baju pengantin yang baru dan sudah pasti ianya lebih baik daripada yang sebelumnya, sebab baju tersebut adalah untuk dirinya.

Motifnya di sini, adakah terdapat situasi yang lebih kurang sama benar-benar berlaku dalam kehidupan kita? Hikmat Keramat Baju Pengantin mungkin sesuatu yang kita miliki. Kuasa makan diri mungkin suatu bentuk halangan, ujian, masalah, atau kebuntuan yang kita hadapi. Memindahkan kekuatan 9 peringkat mungkin bermaksud kita terpaksa melakukan pengorbanan dengan melepaskan sesuatu yang kita miliki selama ini. Kejayaan menguasai peringkat kesepuluh mungkin bermaksud kejayaan yang kita miliki setelah menghadapi segala bentuk dugaan dan melakukan pengorbanan, tidak kiralah sama ada diri kita sendiri menyedari tentangnya ataupun tidak.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Hikmat Keramat Baju Pengantin merupakan salah satu hikmat terulung dalam komik Juara-Juara Kembar hasil karya Ho Zhi Wen. Juara-Juara Kembar merupakan adaptasi novel Juedai Shuangjiao hasil karya Xiong Yaohua @ Gu Long yang turut diadaptasi ke drama bersiri yang bertajuk The Legendary Siblings dan juga The Proud Twins.

2 ulasan:

RaimiSyazwan berkata...

Dah lama aku carik info hikmat ni..
Thanks bro

Anwar Junichi berkata...

You're welcome, bro. Tak sia-sia aku buat post ni eh. Hehe.