Pengikut Kembali Pulang

Jumaat, 25 Februari 2011

OBSESI TARIKH LAHIR - BULAN LAHIR JANUARI

Saya sudah berminat dengan tarikh lahir sejak Tingkatan 2. Sejak Tingkatan 5, saya mula menghafal tarikh lahir hampir setiap orang di sekeliling saya. Jangan tanya mengapa. Ianya sudah menjadi satu tabiat yang tidak terbendung, lebih-lebih lagi apabila ianya seolah-olah menjadi satu kemestian untuk mengetahui tarikh lahir apabila mengenali seseorang. Tarikh lahir merupakan salah satu obsesi yang ada pada saya selain daripada obsesi terhadap makanan, komik, bahasa Melayu, Jepun, dan teori konspirasi.

Pengetahuan mengenai potensi atau sifat diri melalui tarikh lahir merupakan satu cabang pengetahuan yang menarik bagi diri saya. Kaedah yang digunakan adalah satu panduan untuk memahami karakter, sifat positif, negatif, dan potensi setiap individu bagi membuat strategi dan perancangan peningkatan diri sendiri, keluarga dan rakan taulan. Ianya berbeza dengan horoskop yang bersifat ramalan atau tilikan nasib semata-mata. Sudahlah horoskop kini jauh lebih mengelirukan dengan adanya pertambahan simbol yang ke-13.

Saya mengenali diri saya sendiri melalui tarikh lahir berdasarkan dua sumber. Sumber pertama datangnya dari Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah, pakar perunding motivasi yang antaranya popular dengan "Rahsia Bulan Kelahiran". Sumber kedua datangnya daripada Rozzani Din yang telah menghasilkan buku "Bongkar - Misteri Tarikh Lahir Anda", yang menekankan aplikasi kaedah ilmu sains metafizik.

Jadi, saya akan membuat dua bahagian entri di bawah tajuk "Obsesi Tarikh Lahir". Setiap satu bahagian akan memaparkan pendedahan mengenai siapa diri saya berdasarkan tarikh lahir saya, dengan setiap satu bahagian adalah berdasarkan sumber yang berbeza. Untuk bahagian pertama ini, "Obsesi Tarikh Lahir - Bulan Lahir Januari", saya akan mengambil pendedahan daripada Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah. Berikut merupakan ciri-ciri yang dikatakan oleh beliau untuk orang-orang yang lahir pada bulan Januari dan saya akan memberikan komen terhadap setiap pernyataan tersebut.


Menurut Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah, saya yang lahir pada bulan Januari mempunyai ciri-ciri berikut:

1. Bercita-cita tinggi, dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.

Komen: Saya akui saya memang seorang yang serius, suka mendidik dan dididik, tapi saya tidak pasti sama ada saya bercita-cita tinggi. Yang pasti, saya hanya mahu menjadi seorang guru biasa.

2. Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik.

Komen: Saya merasakan bahawa saya tidak mempunyai ciri seperti ini. Kalau tidak, saya mungkin terkenal seperti juri American Idol pada masa dahulu, Simon Cowell.

3. Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan.

Komen: Rajin? Tiada bukti saya seorang yang rajin dan setiap perbuatan saya ada untungnya.

4. Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.

Komen: Mungkin betul dari segi keinginan saya untuk melihat kecantikan dan kekemasan tapi ianya seolah-olah tidak mungkin dari segi amalan saya sendiri untuk kelihatan cantik, kemas, dan teratur.

5. Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.

Komen: Saya tidak pasti jika saya seorang yang bersifat sensitif, tapi saya memang seorang yang berfikiran mendalam.

6. Pandai mengambil hati orang lain.

Komen: Kalau betul saya seorang yang pandai mengambil hati orang lain, agaknya kini saya sudah menjadi seorang jurujual atau pendamai yang berjaya.

7. Pendiam kecuali telah dirangsang.

Komen: Ini merupakan sesuatu yang betul mengenai diri saya.

8. Agak pemalu dan mempunyai tumpuan yang sangat tinggi.

Komen: Agak pemalu? Agak la. Tidak pada kebanyakan masa. Mungkin untuk sesetengah perkara sahaja. Saya tidak dapat mengakui bahawa saya mempunyai tumpuan yang sangat tinggi disebabkan fikiran saya mudah menerawang ke tempat lain.

9. Mudah mendisplinkan diri.

Komen: Kalau mengambil kira dengan sekali tanggapan, memang saya bukan jenis orang yang sebegini. Tapi sekiranya saya dicampak ke satu persekitaran yang sangat tinggi disiplinnya, saya percaya saya adalah orang yang sebegini. Bagi diri saya, kalau mahu berdisplin, biar betul-betul berdisplin. Kalau betul tidak mahu berdisplin, buat cara tidak mahu berdisplin. Tidak mahu ada sebarang kelonggaran dalam disiplin dan sebaliknya.

10. Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.

Komen: Saya bersyukur kerana dikurniakan tubuh badan yang sihat dan tidak dinafikan juga pada masa yang sama memang mudah diserang selsema.

11. Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.

Komen: Romantik??? Hmm... Tiada bukti.

12. Cukup sayang pada kanak-kanak.

Komen: Hmm... Tiada bukti.

13. Suka duduk di rumah.

Komen: Ini sesuatu yang tidak betul sama sekali! Boring kot duduk rumah je.

14. Setia pada segala-galanya.

Komen: Err... Setia? Setia pada Tuhan, agama, ibu bapa, negara, bangsa dan lain-lain mungkin kot.

Pada pendapat saya, kurang separuh daripada semua yang diperkatakan oleh Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah adalah betul. Saya tidak tahu pendapat orang lain yang lahir pada bulan Januari tetapi bagi saya, ciri-ciri yang dinyatakan kebanyakannya tidaklah begitu selari dengan personaliti diri saya yang sebenar. Anda pula bagaimana?

5 ulasan:

~QoveZ~ berkata...

hehe ak 28 januari! oh memang semua betul la kat aku tu

Anwar Junichi berkata...

Hehe... Bergembiralah ko eh bila sumanya mengena... =)

UmmI naDziRah bIntI zAin0L berkata...

nnti nk cari sye nye jugak! :)

Anwar Junichi berkata...

Cari jek Umie. Kat Facebook ada tu.

UmmI naDziRah bIntI zAin0L berkata...

heheeee...
:) beres2..
nnti sye carik ^^