Pengikut Kembali Pulang

Selasa, 7 Disember 2010

HIJRAH KU?

Hijrah itu membawa maksud "perpindahan dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain".

Hijrah juga membawa maksud "perubahan". Perubahan yang dianjurkan di sini biasanya merujuk kepada perubahan keadaan buruk yang bertukar menjadi baik, atau perubahan keadaan yang baik menjadi lebih baik lagi. Tidak sepatutnya pula kita berubah daripada keadaan yang baik kepada keadaan yang buruk.

Memang sejak kebelakangan ini, saya seringkali berfikir banyak tentang perubahan-perubahan yang berlaku dalam hidup saya, terutama sekali untuk enam bulan terakhir bagi tahun 2010.

Kalau sebelum ini saya hanya boleh melihat orang Jepun di kaca televisyen, akhirnya dapat juga saya bertemu, bercakap, dan berkawan dengan orang Jepun sendiri. Ini satu perubahan yang sangat berharga dan menggembirakan diri saya. Terima kasih saya ucapkan kepada junior saya, Yuki, yang membawa saya ke mana-mana peluang untuk beramah mesra dengan orang Jepun. Saya dapat beramah mesra dengan gadis Jepun yang saya sukai dan saya harap Yuki nanti mendapat "ikemen" yang dinanti-nantikannya selama ini.

Kalau sebelum ini saya kononnya dikatakan lebih kurus ketika berada di maktab perguruan, kini saya terbukti jauh lebih gemuk dengan berat yang melebihi 80kg dan saiz pinggang yang melebihi 35. Saya memandang perkara ini sebagai perubahan positif kerana saya percaya ianya lambang hati saya senang dengan kehidupan sejak-sejak ini. Ianya seolah-olah suatu lambang bahawa saya tak perlu berfikir tentang pandangan orang lain terhadap diri saya. Namun begitu, saya terpaksa memandang kegemukan saya sebagai sesuatu yang negatif atas dua sebab. Pertama, ianya membuatkan saya terpaksa mencari seluar baru, lebih-lebih lagi ayah saya tidak akan memberi duit untuk itu. Kedua, ianya semakin melemahkan stamina saya. Saya ingatkan dengan menjadi gemuk, boleh jadi kuat dalam mengangkat barang. Rupa-rupanya lagilah membuatkan saya jadi lebih semput. Tapi pada masa yang sama pula, saya tidak dapat membendung nafsu makan saya. Jadi, saya harap saya boleh menjadi seorang yang kuat makan tapi mengekalkan bentuk badan ideal.

Kalau dahulu saya seperti orang yang tiada kerja apabila cuti menjelma, bosan sana-sini, tapi kini saya agak sibuk di waktu siang dengan benda-benda internet seperti aktiviti muat turun dan muat naik dan penulisan blog. Kalau saya tiada idea di blog ini, saya boleh beralih ke blog lain pula. Kalau tak di Blogger, saya akan pergi ke Tumblr pula. Tinggal satu saja masalah yang tinggal, yakni kebosanan di malam hari. Itu yang akan saya cuba ubah pada masa hadapan.

Saya mahu melupakan perkara-perkara yang menyedihkan pada masa lepas tapi percaya atau tidak, perkara yang ingin kita lupakan itulah perkara yang paling susah untuk dilupakan. Jadi, saya wujudkan tekad untuk mengatasinya dan saya cuba isi masa saya dengan lebih baik, dengan harapan perhatian saya boleh dialihkan kepada sesuatu yang lebih membahagiakan.

Akhir kata, saya di sini mengucapkan Salam Maal Hijrah - 1432H kepada seluruh umat Islam bukan sahaja di seluruh Malaysia, tapi juga di seluruh dunia yang sama-sama meraikan tahun baru Islam.

2 ulasan:

aphyx berkata...

salam maal hijrah jugak..haha..adeh..byk juga penghijrahan ko ni..dari segi social, saiz badan dan aktiviti..harap sume akan menjadi lebih baik dari tahun ke tahun..

Anwar Junichi berkata...

Insya-Allah semuanya akan jadi semakin baik... Ko pun sama. =)